Teodora Uță, elevă casa a XII-a, la Colegiul Național Matei Basarab
China este o tara necreștină, aceasta fiind renumita pentru diversitatea ei religioasa. Cu toate acestea, pământul Chinei a dat și el o mână de spice sfinte, ce au fost culese pentru Domnul. Așa stă consemnat într-un material publicat de Teodor Danalache pe site-ul www.crestinortodox.ro Credința creștină a rodit în China încă din secolul al XVII-lea, însă cu precădere spre sfârșitul secolului al XIX-lea.
Prima comunitate ortodoxa din China este cea alcătuită din creștinii veniți din localitatea Albazin, Siberia. Astfel, în anul 1685, când chinezii au ocupat localitatea Albazin, înrobind mulți locuitori, un număr de 45 de creștini au ajuns în China. Grupul de creștini albazini, împreună cu preotul Maxim Leontiev, s-a așezat în Beijing (Pekin). Datorită priceperii acestora în confecționarea de arcuri, împăratul chinez le-a oferit ocrotire si un templu budist, în cartierul nord-estic Peikuan, spre a-l putea folosi pe post de biserica. Noua biserică, improvizată in templul chinez, va fi așezată sub ocrotirea Sfântului Ierarh Nicolae.
In scurt timp, comunitatea creștină va creste, mai ales prin căsătoriile dintre creștini si locuitorii chinezi, cei din urma botezandu-se. Astfel, in anul 1696, mitropolitul Ignatie din Tobolsk va trimite comunitatii crestine din Beijing (Pekin) o epistola de recunoastere canonica, impreuna cu toate cele necesare slujirii liturgice (antimis, sfinte vase, sfant mir, etc). Tot acum va fi sfintita si biserica, pe langa Sfantul Nicolae, ea fiind asezata si sub ocrotirea Sfintei Sofia.
In anul 1716, dupa adormirea in Domnul a parintelui Maxim Leontiev, la carma comunitatii crestine din Beijing va veni arhimandritul rus Ilarion Lezeski, impreuna cu un preot si cu un diacon. In ziua de 5 martie 1721, in prezenta tarului Petru cel Mare, un episcop va fi hirotonit pentru crestinii din China, si anume episcopul Inochentie Kulcitki.
Datorita presunilor papistase, cat si a politicii persuasive a francezilor si a germanilor, care, sub motivul increstinarii, promovau o politica straina si ostila Chinei, imparatul Yongzheng Qing va emite, in anul 1724, actul imperial numit "Edictul Sacru". Prin acest document, in China se interzice romano-catolicismul, confucianismul fiind recunoscut drept singura religie a Chinei.
In luna august 1902, episcopul Inochentie va veni in China, spre a pune un nou inceput misiunii ortodoxe. Pe locul bisericutei misionare din Beijing va fi ridicata Biserica Tuturor Sfintilor Mucenici, unde vor fi si adunate moastele sfintilor chinezi. Odata cu venirea comunistilor la putere, bisericuta Mucenicilor va fi daramata, pe locul ei zidindu-se ambasada. In luna august 2000, Patriarhia Ortodoxa din Moscova i-a canonizat pe cei 222 de noi mucenici chinezi, randuind ca data de praznuire ziua de 11 iunie.